Καθυστερημένες, άδικες και δίχως σκεπτικό επεξήγησης

Και καθυστέρησαν μήνες να ανακοινωθούν (ανακοινώθηκαν μόλις πριν από 4 μέρες, από τον Απρίλιο που αναμένονταν) και βγήκαν χωρίς απολύτως κανένα συμπληρωματικό σκεπτικό, πλην των γενικόλογων «στόχων» που είχε θέσει το υπουργείο και έχουν ήδη προκαλέσει πλήθος αντιδράσεων. Αλλοι τις χαρακτήρισαν «συσσίτιο», άλλοι «τσαπατσουλιά» και άλλοι «θολό τοπίο». Ο λόγος για τις θεατρικές επιχορηγήσεις 2021 (για μονοετή και διετή προγραμματισμό).

Επιχορηγήσεις συνολικού ύψους 2.590.000 ευρώ. Αυτές ανακοινώθηκαν από το ΥΠΠΟΑ για συνολικά 53 θεατρικές ομάδες/εταιρείες μονοετούς προγραμματισμού και 26 διετούς. Χωρίς δημοσιοποίηση του σκεπτικού πίσω από την τελική επιλογή (όπως είχε γίνει άλλες φορές). Το δε περίεργο είναι πως φορείς που θα ανεβάσουν στη διετία τέσσερις παραστάσεις πήραν λιγότερα ή τα ίδια με φορείς που στον έναν χρόνο θα ανεβάσουν μία ή δύο. Και φυσικά, καταξιωμένοι ηθοποιοί και θίασοι δεν πήραν απολύτως τίποτα. «Πρέπει να μπουν συγκεκριμένοι κανόνες ακόμη και για τα ψίχουλα που δίνονται πλέον ως επιχορήγηση θιάσων», μας λένε. Πέρυσι, υπήρχε ένα σκεπτικό της Γνωμοδοτικής Επιτροπής για το τι πρέπει να αλλάξει, ωστόσο τίποτα απολύτως δεν άλλαξε – και φέτος, μάλιστα, «χάθηκε» και το σκεπτικό. Ολο αυτό το θολό, αν μη τι άλλο, τοπίο σχολίασαν άνθρωποι του θεάτρου που ανήκουν και στις δύο κατηγορίες. Και μάλιστα, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, καθώς οι τελικές επιχορηγήσεις τούς «προκάλεσαν εγκεφαλικό σοκ!» όπως μας είπαν, έχουν ήδη ξεκινήσει συζητήσεις για να δουν πώς θα κινηθούν περαιτέρω.

Στην ανάρτησή της η Σοφία Φιλιππίδου γράφει μεταξύ άλλων:

«Μια δυνατή φωνή μέσα μου μού λέει ότι με απορρίψατε μάλλον γιατί είμαι υπέρ το δέον επιμελής, έντιμη, εργατική και δημιουργική και γιατί ξόδεψα και τα δεκαπέντε χιλιάδες ευρώ που μου δώσατε πέρσι για την παράσταση “Τα τρία φιλιά… η Σταχτιά γυναίκα” του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου και έβαλα και από την τσέπη μου (εγώ η ίδια δεν πληρώθηκα για τίποτα) για να ανεβάσω –εν μέσω πανδημίας και με όλες τις προφυλάξεις– το έργο. Πλήρωσα τους ηθοποιούς και όλους τους συνεργάτες μου τα ενοίκια, τα ένσημα κ.λπ. όπως και το συνεργείο κινηματογράφησης και για να ντοκουμεντάρω την δουλειά έκανα ένα εναλλακτικό “θεατροφίλμ” με το έργο πριν την παράσταση (πρεμιέρα προβολής 26 Ιουλίου) και είμαι έτοιμη να ανεβάσω την παράσταση σε θέατρο μόλις αυτό είναι εφικτό. Πίστευα πως έτσι θα είμαι συνεπής στις υποχρεώσεις μου απέναντι στο Υπουργείο, σε σας που με κρίνετε και απέναντι στο καλλιτεχνικό μου όραμα. Επί πλέον μελέτησα 850 μέιλ ηθοποιών –επειδή προσκάλεσα σε οντισιόν νέους ηθοποιούς– και είδα διαδικτυακά 110 ηθοποιούς εκ των οποίων διάλεξα τέσσερις για τις ανάγκες τις παράστασης […] Αν σας ζητώ επιχορήγηση τα τρία τελευταία χρόνια της πεντηκονταετούς θεατρικής ζωής μου, είναι γιατί επιζητώ την επιβράβευση και τη συμπαράσταση του Υπουργείου για την έρευνα και το έργο μου. Χρόνια τώρα με βλέπετε και δεν με βλέπετε… με προσπερνάτε σαν να είμαι επαίτης, με κάνετε να αισθάνομαι άσχημα ενώ ρίχνετε άφθονο φως στα έργα “φίλων” σας […]».

Συνομιλήσαμε με την ηθοποιό, η οποία τόνισε πως πήρε τον χρόνο της και περίμενε μια-δυο μέρες «ώστε να μη δράσω εν θερμώ, να μπω στη θέση της Επιτροπής, να σκεφτώ μήπως πράγματι δεν αξίζω την αναγνώρισή τους», όπως μας είπε. «Αλλά ο θυμός δεν περνούσε. Ενιωσα πολύ άσχημα. Ενιωσα ταπεινωμένη, αδικημένη και προσβεβλημένη». Η ίδια εξηγεί την εν λόγω επιστολή: «Το να απορρίπτεις πορείες και θεατρικές παρουσίες δίχως καμία δικαιολόγηση, δίχως κανένα σκεπτικό, είναι ανεύθυνο και ύποπτο. Ούτως ή άλλως, τα χρήματα που δίνονται πλέον είναι ψίχουλα. Δεν είναι για να κάνεις παράσταση. Είναι απλά ένα μικρό βοήθημα το οποίο πιο πολύ σε συμβολικό επίπεδο δείχνει πως σε αναγνωρίζουν μέσα από το έργο και την πορεία σου στον χώρο. Κάτι σαν επιβράβευση – αυτό είναι. Σα να λέει το ΥΠΠΟΑ ότι “θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για σας”. Ετσι το καταλαβαίνω εγώ. Πως κάποιος με επιβραβεύει για την εργατικότητά μου, την υπευθυνότητά μου απέναντι σε αυτό που κάνω, για το ότι είμαι ενημερωμένη, αγωνιστική κ.λπ. Και έρχεται το Υπουργείο και σου λέει “θα σου δώσω κι εγώ ένα ψίχουλο ως μία κίνηση αναγνώρισης του έργου σου”. Και έρχονται τώρα και τι λένε ουσιαστικά; (γιατί δεν έχουν καν σκεπτικό απόφασης!): “δεν αναγνωρίζω εσένα, γιατί προφανώς δεν τα κάνεις καλά και θέλουμε να σε ταπεινώσουμε και σε απορρίπτουμε”.

Γράφω πως “με προσπερνάτε σαν να είμαι επαίτης, ακριβώς γιατί ως τέτοιους μας αντιμετωπίζουν! Σαν επαίτες! Δεν κατάλαβα: τους φτωχούς επιχορηγούμε τώρα; Αν είναι έτσι, ας γίνει ένα Ταμείο Αλληλοβοήθειας Φτωχών Ηθοποιών. Το ξαναλέω: δεν είμαστε επαίτες! Είμαστε καλλιτέχνες περήφανοι, δημιουργικοί και ενεργοί.

Προσωπικά μέσα στην πανδημία, με όλα τα μέτρα προφύλαξης, κατάφερα και ανέβασα την παράσταση για την οποία επιχορηγήθηκα πέρυσι (“Τα τρία φιλιά στ’ αφτιά γυναίκα”), την κινηματογράφησα κ.λπ. Και το έκανα για να δείξω στον εαυτό μου και τη συνείδησή μου ότι μέσα στην πανδημία, η Τέχνη βρίσκει τρόπους να εκφράζεται. Αυτό ήταν το μήνυμά μου. Και τι έγινε; Τιμωρήθηκα γι’ αυτό! Γιατί αυτούς εκεί στο ΥΠΠΟΑ δεν τους ενδιαφέρει ότι εγώ τα λεφτά τα ξόδεψα όχι για τον εαυτό μου (προσωπικά δεν πληρώθηκα δραχμή!), αλλά πλήρωσα τους συνεργάτες μου και έστησα μια παράσταση. Ισα ίσα, με τιμώρησαν γι’ αυτό. Με προσέβαλαν! Και με ταπείνωσαν. Εγώ έτσι το καταλαβαίνω. Διαφορετικά, να μου πουν το σκεπτικό αυτής τους της απόφασης.

Ναι. Μιλάω για “φίλους”. Γιατί παρατηρώ σε κριτικές και δημοσιεύματα πως προωθούνται άνθρωποι “κοινών συμφερόντων”. Τα τελευταία σχεδόν 20 χρόνια, αυτό μας “κινεί” δυστυχώς: το όποιο “κοινό συμφέρον”.

Και όχι. Δεν τελείωσα. Εχω να πω κι άλλα…»

Ας ελπίσουμε ότι σε όλα αυτά, καθώς και σε όσα καταλογίζουν ακόμα και άνθρωποι που πήραν επιχορήγηση, έχει να απαντήσει κάτι το ΥΠΠΟΑ.

(ΠΗΓΗ : https://www.efsyn.gr )

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.

 

Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.

Send this to a friend