Δ.Σακελλάρης/ Πανελλαδικές εξετάσεις: Ίδια εργαλεία σε διαφορετικές συνθήκες;

Κατά κοινή ομολογία, τα θέματα της νεοελληνικής γλώσσας και λογοτεχνίας ήταν βατά και επέτρεψαν στους εξεταζόμενους μαθητές που διαθέτουν κριτική σκέψη να απαντήσουν, χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία.

Του Δημήτρη Σακελλάρη *

Ωστόσο, θα πρέπει με αυστηρότητα να εξετάσουμε αν το υπάρχον εκπαιδευτικό σύστημα επιτρέπει στα παιδιά να αναπτύξουν κριτική σκέψη και να προσεγγίσουν γόνιμα την παρεχόμενη από το σχολείο γνώση, αλλά και δημιουργικά, να έρθουν σε επαφή με το πολυσύνθετο κοινωνικοπολιτικό γίγνεσθαι. Αυτός άλλωστε είναι από τους σημαντικότερους στόχους που ένα εκπαιδευτικό σύστημα έχει να εκπληρώσει.
Ως προς τα εξεταζόμενα ερωτήματα, θεωρώ σημαντικό ότι αφορούν θέματα επίκαιρα για τη νέα γενιά που έχει να αντιμετωπίσει υπαρξιακά ζητήματα για την ίδια, σχετικά με το επαγγελματικό της μέλλον, τον κόσμο που θα κληθεί να αντιμετωπίσει αλλά και τον κόσμο που θα ήθελε να δημιουργήσει.
Προβληματικό θεωρώ τον τρόπο με τον οποίο εμπλέκεται η λογοτεχνία στο εξεταζόμενο μάθημα της έκθεσης καθώς η ίδια χάνει τον προορισμό της. Στόχος της λογοτεχνίας, κατά την ταπεινή μου άποψη, θα ήταν να ευαισθητοποιήσει, να ταξιδέψει και να προβληματίσει γόνιμα τον νέο άνθρωπο για το μυστήριο της ζωής.
Όχι να τον υποχρεώνει να παπαγαλίζει τεχνικής φύσεως νόρμες που διαπνέουν τα συγγραφικά έργα. Αυτό είναι όμως το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Μπορεί να μετατρέψει σε αποκρουστικό ό,τι πιο όμορφο.
Πρέπει να τονιστεί, επίσης, η δυσκολία που έχουν να αντιμετωπίσουν οι μαθητές που δίνουν αυτή την περίοδο εξετάσεις. Δε βίωσαν μια χρονιά μαθησιακής κανονικότητας σε συνθήκες διαδικτυακής διδασκαλίας, αποχής από τις διαπροσωπικές σχέσεις εντός των σχολικών αιθουσών και σε καραντίνα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την πρόκληση μαθησιακών δυσκολιών, αλλά και αφόρητης ψυχολογικής πίεσης.
Άλλωστε σε παιδιά αναφερόμαστε, νέους που θέλουν να εξερευνήσουν την ίδια τη ζωή πέρα από τον όγκο των γνωστικών αντικειμένων και όχι σε ρομπότ. Ως εκ τούτου θεωρώ, τουλάχιστον ανάλγητη, την επιλογή της κυβέρνησης να αλλάξει, στη μέση της χρονιάς, τον τρόπο εισαγωγής στην ανώτατη εκπαίδευση, δυσκολεύοντας τον αγώνα των μαθητών, επιπρόσθετα, με την καθιέρωση της ελάχιστης βάσης εισαγωγής. Μια επιλογή που δεν έχει παιδαγωγικά χαρακτηριστικά, καθώς αποτρέπει
τη συνέχιση των σπουδών, μονομερώς, στο δημόσιο πανεπιστήμιο, αλλά αφήνει ορθάνοικτη την πόρτα, μετά διδάκτρων, σε κάθε λογής ιδιωτικά κολλέγια. Τους ενισχύει μάλιστα την πελατεία, καθώς 25.000 περίπου λιγότεροι μαθητές θα σπουδάσουν σε δημόσια Ιδρύματα, σε σχέση με πέρυσι.
Αντί επιλόγου:
Να θυμάστε όλοι, όσοι δίνετε αυτές τις μέρες πανελλαδικές εξετάσεις, ότι τίποτα δεν  τελειώνει, ούτε κρίνεται σε λίγες μέρες. Έχετε στην κατοχή σας το μεγαλύτερο υπερόπλο, τη νεότητά σας. Αξιοποιήστε την σωστά για να χτίσετε την προσωπική σας ευτυχία. Αυτό δε διδάσκεται σε σχολικές αίθουσες. Κατακτιέται. Κι αν παλέψετε παράλληλα και για τη συλλογική ευδαιμονία, θα κάνετε τον κόσμο λίγο καλύτερο για όλους μας.

Καλή επιτυχία.

* Ο Δημήτρης Σακελλάρης είναι φιλόλογος και  μέλος της Κ.Ε. ΣΥ.ΡΙΖ.Α.