Δεν του αξίζει αυτό το «μπάχαλο»

Ναταλί Χατζηαντωνίου

Ο διαγωνισμός για την πλήρωση της θέσης του καλλιτεχνικού διευθυντή μόνον ομαλά δεν εξελίσσεται, μέλη της Επιτροπής Aξιολόγησης αποχώρησαν, υποψήφιος σκηνοθέτης αποσύρθηκε «για λόγους αρχής», ο τέως καλλιτεχνικός διευθυντής εμφανίστηκε πρόσφατα ως νυν, ο Σύλλογος Εργαζομένων αγωνιά και πυκνώνουν οι φήμες ότι μεθοδεύεται παράταση ή ανανέωση της θητείας του Ν. Κολοβού ● Και σε όλα αυτά το ΥΠΠΟ τηρεί σιγήν ιχθύος.

Τι συμβαίνει από τα μέσα του περασμένου Νοεμβρίου στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος; Ενας διαγωνισμός για την πλήρωση της θέσης του καλλιτεχνικού διευθυντή που μόνον ομαλά δεν εξελίσσεται. Μια 5μελής Ειδική Επιτροπή Αξιολόγησης και Επιλογής (Δημήτρης Γαρούφας, Νικήτας Τσακίρογλου, Παναγιώτης Μέντης, Ιεροκλής Μιχαηλίδης, Νικαίτη Κοντούρη) που ορίστηκε από το υπουργείο με καθυστέρηση, δύο σχεδόν μήνες (31/12/2021) μετά την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των υποψηφιοτήτων (8/11/2021). Δύο μέλη της επιτροπής (Ν. Τσακίρογλου, Ι. Μιχαηλίδης) που αποχώρησαν σιωπηρά. Δώδεκα υποψήφιοι για την πλήρωση της θέσης, εκ των οποίων ο ένας (ο γνωστός σκηνοθέτης και ηθοποιός Ευδόκιμος Τσολακίδης) απέσυρε «για λόγους αρχής» την υποψηφιότητά του με επιστολή που απηύθυνε στον πρόεδρο της επιτροπής και δικηγόρο κ. Γαρούφα, δημοσιοποιώντας αργότερα ηχηρά με ποστ την απόφασή του, με σαφείς υπαινιγμούς…

Και βέβαια όλα αυτά τροφοδοτούν εντεινόμενες φήμες στον θεατρικό χώρο ότι μεθοδεύεται με κάθε τρόπο η παραμονή του τέως καλλιτεχνικού διευθυντή Νίκου Κολοβού, η θητεία του οποίου έχει λήξει από τις 17/11. Ο ίδιος παρ’ όλα αυτά –και παρότι είναι και πάλι υποψήφιος– δεν έδειξε από ό,τι φαίνεται τον απαιτούμενο σεβασμό στη διαδικασία και στους συνυποψηφίους του και εμφανίστηκε τέλη Δεκεμβρίου (29/12) στο μεσημβρινό δελτίο ειδήσεων της ΕΡΤ 3 ως απολύτως δρων καλλιτεχνικός διευθυντής, για να μιλήσει για τη δωρεάν διανομή θεατρικών προγραμμάτων σε σχολεία της Θεσσαλονίκης.

Στη συγκεκριμένη συνέντευξη μάλιστα υπέβαλε ερωτήσεις και εξήρε εμφατικά το έργο του κ. Κολοβού η δημοσιογράφος Χ.Σ., η οποία, όπως αποκάλυψε το γνωστό free press της Θεσσαλονίκης «Parallaxi» και η Λία Κεσοπούλου, εκτός από εργαζόμενη στη δημόσια τηλεόραση, «από τον Φεβρουάριο του 2021 μέχρι σήμερα, παρέχει τις υπηρεσίες της στο Γραφείο Τύπου και Δημοσίων Σχέσεων του ΚΘΒΕ έναντι της αμοιβής των 29.369,73€, βάσει των δύο ιδιωτικών συμφωνητικών που είναι διαθέσιμα στη Διαύγεια». Πόσο θεμιτό είναι να προβάλλεται το έργο ενός υποψηφίου την ώρα που «τρέχει» η διαγωνιστική διαδικασία 3και μάλιστα από δημοσιογράφο που έχει αμειβόμενη σχέση με το ΚΘΒΕ; Καθόλου, αν ισχύει η ελάχιστη δεοντολογία.

Κοντά σε όλα αυτά, χθες, ο Σύλλογος Εργαζομένων στο ΚΘΒΕ Πάσης Φύσεως Προσωπικού έστειλε ανακοίνωση στην οποία εξέφραζε την αγωνία του «σε σχέση με την όλο και αυξανόμενη καθυστέρηση της διαδικασίας για τον διορισμό του/της νέου/ας καλλιτεχνικού/ής διευθυντή/ριας». Συνέχιζε: «Το ΚΘΒΕ τέτοια εποχή ανακοίνωνε το καλοκαιρινό του ρεπερτόριο και σχεδίαζε το χειμερινό της επόμενης θεατρικής περιόδου». Και επεσήμαινε μεταξύ άλλων ότι, παρά την καθυστέρηση, «Το Υπουργείο, ωστόσο, δε φαίνεται να αντιδρά και η Πολιτεία μοιάζει απούσα».

Ακόμα όμως και αυτή η εύλογη αγωνία ενδέχεται να χρησιμεύσει –σύμφωνα με θεατρικές πηγές– στη μεθόδευση παράτασης της θητείας του κ. Κολοβού με το λογικοφανές επιχείρημα ότι το ΚΘΒΕ οφείλει να ανακοινώσει πολύ σύντομα τον θερινό του προγραμματισμό.

Στη δεύτερη μόλις «εξάσκηση» των εποπτευόμενων από το ΥΠΠΟ οργανισμών στη διαδικασία επιλογής καλλιτεχνικού διευθυντή με διαγωνισμό και ενώ είχε προηγηθεί χωρίς παρατράγουδα η επιλογή του Γιάννη Μόσχου για το Εθνικό Θέατρο, τα προβλήματα ξεκίνησαν εξαρχής. Και πέρα από όσα προαναφέρονται είναι κι άλλα. Π.χ., ποιος σκέφτηκε να συνδυάσει στην Επιτροπή Αξιολόγησης την παρουσία του κ. Γαρούφα ως προεδρεύοντος με τον κ. Τσακίρογλου, όταν είναι γνωστό πως όταν ο δεύτερος ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ και ο πρώτος πρόεδρος του Δ.Σ. οι σχέσεις τους μόνον αγαστές δεν ήταν; Να θυμίσουμε ότι τον Μάρτιο του 2009 το τότε Δ.Σ. υπό τον κ. Γαρούφα είχε κατηγορήσει τον καλλιτεχνικό διευθυντή για «κακοδιαχείριση» και είχε καταψηφίσει τον απολογισμό της χρονιάς, οδηγώντας τον κ.Τσακίρογλου σε μια φορτισμένη παραίτηση.

Σε αυτή την προϊστορία αποδίδουν πηγές του θεατρικού χώρου και την τωρινή αποχώρηση του κ. Τσακίρογλου από την Επιτροπή Αξιολόγησης. Οσο γι’ αυτήν του Ιεροκλή Μιχαηλίδη, ο ίδιος επικαλέστηκε επαγγελματικές υποχρεώσεις (ήδη πρωταγωνιστεί στη θεατρική αναβίωση του «Μινόρε της Αυγής» στην Αθήνα) επισημαίνοντας πως είχε ενημερώσει εξαρχής τους αρμοδίους για την περιορισμένη διαθεσιμότητά του.

Ετσι, τα τρία εναπομείναντα μέλη της επιτροπής (Δ. Γαρούφας, Ν. Κοντούρη, Π. Μέντης) έχουν αναστείλει τη διαδικασία των συνεντεύξεων, περιμένοντας από το ΥΠΠΟ να αντικαταστήσει τους αποχωρήσαντες. Πάντως, από τις 12 αρχικές υποψηφιότητες (Ν. Κολοβός, Ν. Διαμαντής, Γ. Λεοντάρης, Γ. Μαργαρίτης, Γ. Παρασκευόπουλος, Δ. Παπαδόπουλος, Κ. Βόμβολος, Γ. Ροντίδης, Ν. Διονύσιος, Π. Δανελάτος, Ασ. Πελτέκης, Ευδ. Τσολακίδης, Ν. Κολοβός), είχαν προλάβει να εξεταστούν οι τρεις πρώτες αλφαβητικά, αλλά σε μία τουλάχιστον (αυτήν του Κ. Βόμβολου) από τη διαδικασία της προσωπικής συνέντευξης ο κ. Τσακίρογλου απουσίαζε.

Ολα αυτά τα απίστευτα βέβαια αφορούν τη δεύτερη μεγαλύτερη κρατική σκηνή της χώρας. Και είναι λογικό να προκαλεί ερωτήματα (αν όχι οργή) η σιγή ιχθύος και της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη και του υφυπουργού Σύγχρονου Πολιτισμού Νικόλα Γιατρομανωλάκη. Αξίζει αυτή η κατάσταση στο ΚΘΒΕ; Αν υπάρχει κάποιος αρμόδιος που ενδιαφέρεται πραγματικά, ας απαντήσει.

ΠΗΓΗ : https://www.efsyn.gr