Σε συνέχεια του ρεπορτάζ μας όπου αναλύαμε πώς η κυβέρνηση επέλεξε να δώσει σε κάποια από τις συμπράξεις ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ–ΗΛΕΚΤΩΡ, ΙΝΤΡΑΚΑΤ ΑΕ–ΤΕΡΝΑ ΑΕ ή ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΑΕ τη διαχείριση του κρίσιμου αυτού για την υδροδότηση της Αθήνας συστήματος, η διοίκηση της εταιρίας λέει μεν ότι «έχουν ληφθεί όλες οι σχετικές απαραίτητες πρόνοιες και από τους αρμόδιους του διαγωνισμού» – δηλαδή από το υπουργείο – για την ασφαλή λειτουργία του συστήματος μετά το 2024 αλλά επιβεβαιώνει πως ήταν στο χέρι της κυβέρνησης η συμμετοχή της ΕΥΔΑΠ στον διαγωνισμό που τελικά δεν κατέστη δυνατή. Το tvxs.gr έχει ζητήσει σχετικό σχόλιο από το υπουργείο Υποδομών αλλά προς το παρόν δεν έχει λάβει απάντηση.

Όσο για την τιμολογιακή της πολιτική, η εταιρία δηλώνει ότι θα προσπαθήσει να μην κάνει αυξήσεις από το 2023. Αξίζει να σημειωθεί ότι στη σύμβαση που υπέγραψε πρόσφατα η ΕΥΔΑΠ με το Ελληνικό Δημόσιο και στην οποία εξασφαλίζεται το αποκλειστικό δικαίωμα της εταιρίας να αγοράζει και να πουλά νερό για την Αθήνα μέχρι το 2040, η τιμή του αδιύλιστου νερού – το κόστος δηλαδή της ΕΥΔΑΠ ΑΕ – αυξάνεται σταδιακά μέχρι και 24%.

Έτσι με μέση ετήσια κατανάλωση νερού 400 εκατ. κυβικά μέτρα, ενώ για το 2021 η ΕΥΔΑΠ πλήρωσε το Δημόσιο 28.560.000 ευρώ, το 2030 θα πληρώσει 31.400.000 και το 2040 35.480.000 ευρώ. Δείτε παρακάτω τον σχετικό πίνακα.

Αναλυτικά οι απαντήσεις της διοίκησης της ΕΥΔΑΠ στις ερωτήσεις του tvxs.gr:

Ως η εταιρία που εκτελεί το έργο εδώ και δεκαετίες, θεωρείτε ότι με την παραχώρησή του σε έναν ιδιώτη είναι εγγυημένη η απρόσκοπτη λειτουργία του ΕΥΣ και άρα η υδροδότηση της πρωτεύουσας;

Η ΕΥΔΑΠ μπορεί να εγγυηθεί για την απρόσκοπτη λειτουργία του ΕΥΣ μόνο για λογαριασμό της ιδίας, γεγονός που άλλωστε έχει αποδειχθεί εκ του αποτελέσματος τα τελευταία 40 χρόνια που οι εργαζόμενοι της Εταιρείας λειτουργούν το Εξωτερικό Υδροδοτικό Σύστημα (ΕΥΣ) της Αθήνας: ένα πολύπλοκο και απαιτητικό σε χειρισμούς σύστημα υδροδότησης, που απαιτεί τεχνογνωσία, εμπειρία, εξειδίκευση και καλή γνώση των τεχνικών δυσκολιών και ιδιαιτεροτήτων.

Ωστόσο, είμαστε σίγουροι ότι έχουν ληφθεί όλες οι σχετικές απαραίτητες πρόνοιες και από τους αρμόδιους του διαγωνισμού, και εννοείται ότι η Εταιρεία μας είναι πάντα έτοιμη να συμβάλλει σε όποιο τομέα της ζητηθεί.

Εφόσον η ΕΥΔΑΠ ΑΕ από τον περασμένο Ιούνιο έχει εκδηλώσει την πρόθεσή της να συμμετέχει στον διαγωνισμό, γιατί δεν συμμετείχε τελικά; Εάν το πρόβλημα είναι η μη τροποποίηση του ιδρυτικού νόμου, καταγγέλλετε την κυβέρνηση που δεν προχώρησε στην σχετική νομοθετική πράξη; Και καθώς η κυβέρνηση δεν προχώρησε στην αλλαγή του ιδρυτικού νόμου, γιατί δεν αξιοποιήσατε την πρόταση του εκπροσώπου των εργαζομένων κου. Αλεξανδράκη για συμμετοχή στον διαγωνισμό μέσω θυγατρικής;

Η ΕΥΔΑΠ πράγματι είχε εκδηλώσει την πρόθεσή της να συμμετάσχει στο διαγωνισμό για το ΣΔΙΤ του ΕΥΣ.

Με βάση τεκμηριωμένες μελέτες υπηρεσιών της ΕΥΔΑΠ αλλά και γνωμοδότηση εξωτερικού νομικού συμβούλου, τόσο η συμμετοχή της ΕΥΔΑΠ Α.Ε. όσο και της ΕΥΔΑΠ Νήσων Αναπτυξιακή στο σχετικό διαγωνισμό με ουσιαστική συμμετοχή των εργαζομένων της Εταιρείας (και όχι μόνο με οικονομική συνεισφορά της Εταιρείας) θα ήταν εφικτή μόνο εφόσον τροποποιούνταν ο ιδρυτικός της νόμος.

Ειδικότερα, για τη συμμετοχή μέσω της θυγατρικής ΕΥΔΑΠ Νήσων Αναπτυξιακή, αν το πρόβλημα μπορούσε να επιλυθεί τόσο εύκολα, θα το είχαμε επιχειρήσει. Γι’ αυτό εξετάσαμε και το ενδεχόμενο αυτό, και διαπιστώσαμε ότι η υποτιθέμενη «λύση» είναι ανέφικτη.  Ο διαγωνισμός ζητά από τους συμμετέχοντες τεχνική και επαγγελματική εμπειρία που δεν διαθέτει η θυγατρική μας ΕΥΔΑΠ Νήσων.  Η ΕΥΔΑΠ θα έπρεπε να  «δανείσει» επαγγελματική / τεχνική ικανότητα, αξιοποιώντας τους εργαζόμενούς της, προκειμένου να προχωρήσει στην ικανοποίηση της εν λόγω υποχρέωσης της σύμβασης ΣΔΙΤ, σε περιοχές, όμως, που της απαγορεύεται να δραστηριοποιηθεί σύμφωνα με τον ιδρυτικό νόμο της Εταιρείας.

Τέλος, κάποια δημοσιεύματα αναφέρονται σε έκθεση που συνυπογράφει ο Νομικός Σύμβουλος του Κράτους περί της δυνατότητας της Εταιρείας να συμμετάσχει στο διαγωνισμό, για τα οποία έχουμε εξακριβώσει ότι είναι ψευδή και ανυπόστατα.

Στη Σύμβαση με το Δημόσιο, η οποία ακολουθεί τον πρόσφατο νόμο 4812/2021, προβλέπεται τιμή για το αδιύλιστο νερό που στην σχετική ανακοίνωση την χαρακτηρίζετε «40% χαμηλότερη από την προηγούμενη που ίσχυε για την περίοδο 2004 – 2013». Ποια είναι λοιπόν αυτή η σταθερή τιμή; Εγγυάστε ότι τα επόμενα έτη δε θα υπάρξουν αυξήσεις στα τιμολόγια;

Για την καλύτερη ενημέρωσή σας, σας παραθέτουμε πίνακα με τη διαμόρφωση της τιμής του αδιύλιστου νερού μέχρι το 2040. Η μέση ετήσια κατανάλωση νερού υπολογίζεται στα 400 εκ. κυβικά.  Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη σύμβαση μπορείτε να δείτε στο site της  ΕΥΔΑΠ.

Όλες οι προσπάθειες της Εταιρείας και των εργαζομένων της επικεντρώνονται στη μείωση των λειτουργικών εξόδων, στην επιτάχυνση των έργων μετασχηματισμού που θα επιφέρουν και εξορθολογισμό κόστους, στον περιορισμό των εκπομπών άνθρακα και στην ένταξη περισσότερων ΑΠΕ στο ενεργειακό μίγμα με στόχο μέχρι το 2030 να φτάσουμε σε νερό μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος (zero carbon water).

Είμαστε σε θέση να διαβεβαιώσουμε ότι το 2022 δεν θα υπάρξει καμία αύξηση στα τιμολόγια νερού, και κάνουμε όλα τα παραπάνω γιατί στόχος μας είναι να μην υπάρξει αύξηση και τα επόμενα χρόνια ενώ συνεχίζουμε να προσφέρουμε ένα από τα καλύτερα ποιοτικώς νερά που είναι και το δεύτερο φθηνότερο στην Ευρώπη.

ΠΗΓΗ : https://tvxs.gr